عصر ایران

محل لوگو

آزمایش ماز ذهنی پترسون - آزمون ماز ذهنی پترسون (دو نمونه گزارش کار)


آزمایش ماز ذهنی پترسون - آزمون ماز ذهنی پترسون (دو نمونه گزارش کار)

آزمایش یادگیری از راه کوشش و خطا (آزمایش ماز ذهنی پترسون - ماز ذهنی 12 شاخه)

 

تعداد صفحات: 19 (دو نمونه گزارش کار)

نوع فایل: WORD

 

فهرست مطالب نمونه اول:

چکیده

مقدمه

ادبیات تحقیق

فرضیه

نمونه

اجرای آزمایش

نتایج آزمایش

بحث و تفسیر

پیوست

منابع

 

فهرست مطالب نمونه دوم:

هدف

وسایل آزمایش

نمونه

روش آزمایش

تحلیل نتایج

نتیجه گیری

 

بخشی از متن نمونه اول:

اجراي آزمايش:

آزمودني بايد اين ماز را به كمك حافظه خود ياد بگيرد يادگيري از راه كوشش و خطا انجام گيرد اما اين كوشش و خطا از راه حسي-حركتي نيست بلكه ذهني هستند.

ماز ذهني پيرسن براي بزرگسالان از 12 شاخه تشكيل شده است و يك شاخه در ابتدا دارد كه از آنجا وارد راه اصلي مي شويم هر كدام از اين شاخه ها داراي اعدادي هستند كه راه اصلي و فرعي را از هم متمايز مي كنند و خط اصلي نيز كه از آن وارد راه اصلي مي شويم. در دو سر آن داراي دو عدد است مي توان گفت كه هر كدام از شاخه ها داراي دو عدد هستند كه هر كدام از شاخه ها نيز در امتداد يكديگر قرار مي گيرند و هر شاخه ديگري را قطع مي كند كه در هر شاخه شاهد يك دو راهي هستيم كه يكي از آنها راه اصلي و ديگري بن بست مي باشد. آزمايشگر ابتدا دو عددي را كه به دو راهي اول ختم مي شوند به آزمودني مي گويد و او بايد يكي از آنها را انتخاب نمايد بعد دو عدد ديگر را كه در انتهاي راه انتخابي آزمودني قرار دارند مي خواند آزمودني دوباره يكي از دو مورد پيشنهادي را انتخاب مي نمايد اين كار آن قدر ادامه پيدا مي كند تا آزمودني شاخة دوازدهم را نيز پشت سر بگذارد و به مقصد برسد. شخص آزمايشگر هميشه دو عدد مربوط به دو راهي را كه آزمودني در آنجا قرار دارد در اختيار او مي گذارد اين دو عدد بايد به طور تصادفي ارائه گردند و عددي كه راه اصلي را نشان مي دهد گاهي اول و گاهي دوم به آزمودني گفته مي شوند. به عنوان مثال در اين فاز كه ما اين آزمايش را انجام داديم دو عددي كه بايد در ابتدا به آزمودني گفته شوند اعداد 14 و 19 و عدد 21 مي باشد. مثلاً اگر 14 و 19 را براي آزمودني بخوانيم اگر آزمودني عدد 14 را انتخاب كرد ما بايد بار دوم اعداد 19 و 21 را براي او بخوانيم كه آزمودني از طريق تكرار عدد 19 بايد بفهمد كه عدد 19 راه اصلي است و اگر بار اول آزمودني عدد 19 را انتخاب كرد ما بار دوم بايد اعداد 41 و 71 را براي او بخوانيم و همين طور ادامه مي يابد تا آزمودني به مقصد برسد آزماينده همه پاسخ هاي آزمودني را يادداشت مي كند در مورد هر تمرين تعداد خطاها را مي شمارد ناگفته نماند كه آزمودني بايد آن قدر اين آزمايش را انجام دهد تا جايي كه سه بار پشت سر هم و بدون غلط به مقصد رسد در اين صورت است كه مي توانيم بگوييم كه يادگيري حاصل شده است.

توجه: آزمودني نبايد قبل از اجراي آزمايش ماز را ببيند در غير اين صورت لازم خواهد شد كه آزماينده ماز ديگري را با شماره هاي ديگر براي آزمودني بخواند.

نتايج آزمايش:

در اين جدول مشاهده مي گردد كه آزمودني بعد از «13» مرحله توانسته است كه يادگيري صورت بگيرد و سه مرحله را بدون اشتباه و متوالي انجام دهد و بعد از بررسي مراحل آزمايش نتيجه مي شود كه آزمودني هر چه به مراحل پاياني نزديك مي شود از اشتباهات او كاسته شده تا جايي كه از 6 خطا به 3 خطا، سپس .............

 

بخشی از متن نمونه دوم:

تحلیل نتایج :

1ــ تعداد خطاهای آزمودنی درهریک ازتمرینها را محاسبه کردیم بدین صورت که عدد12 را ازکل پاسخهای آزمودنی کم کردیم. منحنی خطاها یا نموداریادگیری آزمودنی را رسم کردیم. این منحنی همیشه سیرنزولی دارد وکاهش تدریجی خطاها را نشان می دهد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که یاد گیری ازراه کوشش وخطا وبه صورت تدریجی به دست می آید.

2ــ مقایسه با نورم : میدانیم که قوی یا ضعیف بودن حافظه جنبه نسبی دارد یعنی نتیجه کاریک فرد باید با معیاردیگری مقایسه شود. این معیارعبارت است ازمیانگین نتایج گروهی ازافراد که آزمودنی یا خود ما نیزبه آن تعلق داریم. مثلاً اگردانش آموزهستیم، نتیجۀ کارخود را باید با نتایج دانش آموزان هم سن خود مقایسه کنیم. این معیارنورم یا هنجارنامیده می شود. دراین آزمایش نورم تشکیل می شود از100 دانشجوی رشته روانشناسی که سن آنها بین 25ــ20 سال است.

جدول1ــ دفعات تمرین،پاسخها وخطاهای آزمودنی

..............

 

 


مبلغ قابل پرداخت 10,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 224

برچسب های مهم

عصر ایران

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما