عنوان آزمایش:
آزمایش منع بعدی در روانشناسی تجربی
تعداد صفحات: 4 (توضیحات آزمایش)
نوع فایل: WORD
قسمتی از متن:
یکي از علل عمده فراموشي، تداخل آموخته هاي بعدي با آموخته هاي قبلي است که اصطلاحاً منع بعدي يا مزاحمت يادگيري هاي بعدي در يادآوري آموخته هاي قبلي ناميده مي شود. به اين صورت که اگر مطلبي را بخوانيد و بلافاصله پس از آن مطلب ديگري را بخوانيد، مطلب بعدي در مطلب قبلي تداخل ايجاد خواهد کرد و از تحکيم آن جلوگيري به عمل خواهد آورد. هر اندازه میزان شباهت یادگیری اول و یادگیری تازه بیشتر باشد، قدرت منع بعدی به همان اندازه بیشتر خواهد بود.وقتی ما به اطلاعات حسی دقت نمی کنیم، آنها را کدگذاری و تکرار نمی کنیم. احتمال دارد به علت تخریب اثر تصویر ذهنی، فراموش شوند. اطلاعات موجود در حافظه کوتاه مدت، درست مثل اطلاعات موجود در حافظه حسی، می توانند در اثر تخریب و حتی جایگزینی از بین بروند و این حالت زمانی پیش می آید که ما بخواهیم تعداد زیادی از اطلاعات جدید (مثلاً اسامی افراد) را تنها در فاصله بسیار کمی مثلاً در چند ساعتی که با دوستان نشسته ایم، به خاطر بیاوریم. طبق نظریه تداخل، هم اطلاعات موجود در حافظه کوتاه مدت و هم اطلاعات موجود در حافظه بلند مدت فراموش می شوند، زیرا اطلاعاتی که تازه آموخته می شوند با اطلاعات قبلی تداخل می کنند. دو نوع تداخل وجود دارد: تداخل اطلاعات قبلی با اطلاعات بعدی (منع قبلی یا بازداری قبلی) و تداخل اطلاعات بعدی با اطلاعات قبلی (منع بعدی یا بازداری بعدی).
مبلغ قابل پرداخت 9,500 تومان
برچسب های مهم